Η ΑΓΙΑ ΘΑΛΕΙΑ ΤΗΣ ΜΑΡΙΛΕΝΑΣ ΦΩΚΑ
Μια ακόμα σπάνια Αγιογραφία
από την γνωστή Αγιογράφο Μαριλένα
Φωκά που μας έχει συνηθίσει σε παρόμοιες ευχάριστες εκπλήξεις. . Η Αγία Θάλεια.
Είναι μια Αγία που η μνήμη της εορτάζεται με 39 ακόμα Μάρτυρες και Ασκήτριες
και τον δάσκαλό τους Αμμούν την 1η του μηνός Σεπτεμβρίου. Η σεπτή αυτή μορφή της Ορθοδοξίας έζησε και
έδρασε στη Θράκη το 305 π.Χ. Σ έναν διωγμό, μια εξ αυτών η Κελσίνα, τις σύναξε
στην οικία της όπου ο «πνευματικός» τους Άγιος διάκονος Αμμούν τις στήριξε στην
πίστη. Τα Άγια ονόματά τους καταγράφηκαν σε ένα χαρτί και αναγνώσθηκαν ένα προς
ένα ενώ τις προέτρεψε στο φρικτό μαρτύριο με τα εξής λόγια ««Αγωνισθήτε υπέρ
του Χριστού δια του μαρτυρίου, διότι έτσι θα καθίσει και ο Δεσπότης Χριστός
στην πύλη της ουρανίου βασιλείας και θα σας προσκαλεί μία-μία κατ' όνομα, για
να σας αποδώσει τον στέφανο της αιωνίου ζωής».
Τη μέρα του μαρτυρίου, ο ηγεμών της Θράκης Βάβδος αφού
συνέλαβε τις μάρτυρες που τα ονόματά τους
ήταν (Bibliotheca Hagiographica
Graeca 2280-2281) Λαυρεντία η διάκονος, Κελσίνα, Θεοκτίστη (η Θεόκλεια),
Δωροθέα, Ευτυχιανή, Θέκλα, Αρισταινέτη, Φιλαδέλφη, Μαρία, Βερονίκη, Ευλαλία (η
Ευθυμία), Λαμπροτάτη, Ευφημία, Θεοδώρα, Θεοδότη, Τετεσία, Ακυλίνα, Θεοδούλη,
Απλοδώρα, Λαμπαδία, Προκοπία, Παύλα, Ιουλιάνα, Αμπλιανή, Περσίς, Πολυνίκη,
Μαύρα, Γρηγορία, Κυρία (η Κυριαίνη), Βάσσα, Καλλινίκη, Βαρβάρα, Κυριακή,
Αγαθονίκη, Ιούστα, Ειρήνη, Ματρώνα (η Αγαθονίκη), Τιμοθέα, Τατιανή, Άννα (η
Ανθούσα).Ωστόσο, στην ασματική Ακολουθία και σε νεότερους Συναξαριστές απαντούν
τα εξής ονόματα: Αδαμαντίνη, Αθηνά, Ακριβή, Αντιγόνη, Αριβοία, Ασπασία,
Αφροδίτη, Διόνη, Δωδώνη, Ελπινίκη, Ερασμία, Ερατώ, Ερμηνεία, Ευτέρπη, Θάλεια,
Θεανώ, Θεανόη, Θεόνυμφη, Θεοφάνη, Καλλιρρόη, Καλλίστη, Κλειώ, Κλεονίκη,
Κλεοπάτρα, Κοραλλία, Λάμπρω, Μαργαρίτα, Μαριάνθη, Μελπομένη, Μόσχω, Ουρανία,
Πανδώρα, Πηνελόπη, Πολύμνια, Πολυνίκη, Σαπφώ, Τερψιχόρη, Τρωάς, Χάϊδω και
Χαρίκλεια (βλ. Πρωτ. Κων/νου Πλατανιτου, Εορτολόγιον της Ορθοδόξου Εκκλησίας,
Αποστολική Διακονία, εκδ. Δ , 1997, σελ. 23 υποσ.).Τους ζητήθηκε να
προσκυνήσουν τα είδωλα. Οι θερμές προσευχές των Άγιων μορφών συνέτριψαν τα
κίβδηλα σύμβολα της Απιστίας και οι ιερείς αυτών αφού βασανίστηκαν από τους πύρινους Αγγέλους έπεσαν νεκροί στη γη. Τότε ο οργισμένος Βάβδος διέταξε να κρεμάσουν τον Άγιο Αμμούν, να του
ξύσουν τις πλευρές , να κάψουν τις πληγές του με αναμμένες λαμπάδες και να του
φορέσουν στο κεφάλι χάλκινη πυρακτωμένη περικεφαλαία, γεγονότα που δεν έβλαψαν
στο ελάχιστο τον Άγιο. Ο επόμενος σταθμός για τον Πνευματικό Πατέρα και τις
Ασκήτριές του ήταν στην Ηράκέια στον βασιλιά Λυκίνιο.Στο δρόμο η εμφάνιση του
Ιησού Χριστού τους έδωσε θάρρος.. Φθάνοντας στην πόλη πήγαν στον τόπο, όπου
είχαν κατατεθεί τα τίμια λείψανα της Αγίας μάρτυρος Γλυκερίας και ενώ
διανυκτέρευαν εκεί προσευχόμενες, παρουσιάσθηκε η Αγία λέγοντας: «Καλώς ήλθατε,
άγιες δούλες του Θεού! Προ πολλού περίμενα την λαμπρή εν Χριστώ συνοδεία σας,
για να χορεύσωμε στεφανωμένες όλες μαζί με τους αγίους αγγέλους στην βασιλεία
του Χριστού, τον οποίο μέχρις αίματος ομολογήσαμε». Σειρά τώρα είχαν τα θηρία που
ο στυγερός ηγεμόνας αποφάσισε να ριχθούν οι Αγίες με τον Άγιο Πνευματικό τους. Οι
Άγιες γυναίκες μαζί με τον διδάσκαλό τους προσευχήθηκαν όρθιες με υψωμένα τα
χέρια, τα δε θηρία κατελήφθησαν από ύπνο και δεν τους άγγιξαν. Την ώρα που οι
στρατιώτες άναβαν φωτιά για να τις ρίξουν μέσα, Αυτές προφήτευσαν στον ασεβή Λικίνιο την επικράτηση
του Μεγάλου Κωνσταντίνου, τη νίκη του χριστιανισμού και την κατάργηση της
ειδωλολατρίας. Κατόπιν σφραγίσθηκαν με το σημείο του σταυρού και δέκα από αυτές
πήδησαν αγαλλόμενες μέσα στις φλόγες υμνώντας τον Θεό, ο οποίος εδρόσισε το
πυρ. Έτσι, αυτές μεν ετελειώθησαν εν ειρήνη στην πυρά, οκτώ δε αποκεφαλίστηκαν
μαζί με τον διδάσκαλό τους Αμμούν. Από τις υπόλοιπες οι δήμιοι άλλες κατέσφαξαν
και σε άλλες έβαλαν στο στόμα πυρακτωμένα σίδερα.
Η Αγία Θάλεια μαρτύρησε καιόμενη γι΄ αυτό και η Αγιογράφος
θέλησε να αποτυπώσει την Άγια μορφή Της με πράσινο προπλασμό που μας παραπέμπει
σε Φαγιούμ (νεκρική μάσκα με τεχνική που δουλεύεται με λιωμένο κερί με την
διαμεσολάβηση της φωτιάς) ενσωματώνοντας
περιεκτικά έτσι στην μορφή τον Μαρτυρικό τρόπο που τελείωσε η Αγία χωρίς άλλα
εξωτερικά σύμβολα. Το φιλελεύθερο κατά
τα άλλα φόντο -κάμπος της Αγιογραφίας πράσινο με χρυσές αντανακλάσεις μας
υποδηλώνει το κοσμικό περιβάλλον με τις
ψεύτικες υποσχέσεις μέσα στο οποίο ζούσε και δρούσε η Αγία και που ανεπηρέαστη
από αυτόν μόρφωσε τον Χριστιανικό χαρακτήρα Της. Το έντονο σταθερό Της βλέμμα μαρτυρά
την σταθερότητα της στην πίστη ενώ τα Χριστιανικά ιδεογράμματα στον χιτώνα Της φανερώνουν
την πίστη που είχε φωλιάσει στην καρδιά Της
.Η Αγιογραφία Η ΑΓΙΑ ΘΑΛΕΙΑ της Μαριλένας Φωκά θα εκτεθεί στην Πάρο από την ART WAY .
(Πηγή ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΣΥΝΑΞΑΡΙΣΤΗΣ)
Μαρία Καρρά
